Belastingwijzigingen voor ons klimaat

Voordat de Eerste Kamer met kerstreces is gegaan hebben ze ingestemd met het Belastingplan 2021. Al jaren worden belastingmaatregelen veranderd om gedrag en keuzes van belastingbetalers te beïnvloeden. Een van de resultaten die de overheid hiermee wil bereiken is bijvoorbeeld dat producten met een lagere CO2-uitstoot worden gestimuleerd ten opzichte van meer vervuilende oplossingen. Dit kennen we bijvoorbeeld van de gunstigere bijtellingstarieven voor elektrische auto’s en van de gunstigere belasting van beleggingen in groenfondsen.

Op 15 december zijn o.a. de volgende vier wijzigingen in belastingmaatregelen goedgekeurd door de Eerste Kamer:

  • Tot op heden wordt internationaal vliegen niet belast, dit gaat veranderen. Vanaf 1 januari 2021 zullen luchthavens per passagier die vanaf een Nederlands vliegveld vertrekt € 7,85 aan vliegbelasting afdragen.
  • Voor huishoudens en bedrijven gaan de belastingen op aardgas en elektriciteit iets omhoog, dit zal door de huishoudens niet zozeer gemerkt worden in de portemonnee.
  • De EU heeft een nieuw marktinstrument, ‘emissiehandel’, geïntroduceerd om de uitstoot van broeikasgassen door vervuilende industrieën te verminderen. Industrieën die onder deze emissiehandel vallen moeten per 1 januari CO2-heffing betalen wanneer hun CO2 uitstoot boven een drempelwaarde komt. Deze CO2-heffing gaat de komende jaren stapsgewijs omhoog.
  • De fossiele auto’s worden qua CO2-uitstoot zuiniger, dit wordt ook wel de autonome vergroening genoemd. Bij de aanschaf van fossiele auto’s wordt BPM berekend, de hoogte van de BPM is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Omdat die uitstoot iets afneemt, neemt ook de BPM in 2021 iets af. Bij de aanschaf van elektrische auto’s wordt nooit BPM betaald.

Contact informatie

  • Maandag: 08:00–18:00
  • Dinsdag: 08:00–18:00
  • Woensdag: 08:00–18:00
  • Donderdag: 08:00–21:00
  • Vrijdag: 08:00–18:00
  • Zaterdag: 09:00–17:00
  • Zondag: Gesloten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief